2017. január 28., szombat

Audrey Niffenegger: Az időutazó felesége

Kicsit gyászoltam, amikor befejeztem a könyvet, mert apránként olvastam, kiélveztem minden betűjét, és most el kell engednem. A szívemhez nőttek a szereplők, a szerző stílusa, az időutazás problematikája pedig engem is gondolkodásra ösztönzött. Bevallom, jelenleg kicsit sem örülnék, ha időutazó lennék, mert a sorsunk megváltoztathatatlan, a sebeket pedig újra és újra feltépi az önkéntelen találkozás. A filmet már korábban láttam, de a nyomása sem ér a könyv egyediségének.




Tartalom:



Amikor először találkoztak, Clare hatéves volt, és Henry harminc. Amikor összeházasodtak, Clare huszonkettő, és Henry még mindig harminc. Henry idő-eltolódási rendellenességgel született. Genetikai órája a legváratlanabb pillanatokban visszaáll, és még abban a másodpercben eltűnik. Ilyenkor elmúlt és eljövendő élete érzelmi csomópontjain találja magát, meztelenül, védtelenül. Sohasem tudja, mikor történik meg újra, sohasem tudja, hol köt ki legközelebb.

Az időutazó felesége a világirodalom egyik legkülönösebb szerelmi története. Clare és Henry felváltva meséli el történetüket. Rajongva szeretik egymást, megpróbálnak normális családi életet élni: biztos állás, barátok, gyerekek. Mindezt olyasmi fenyegeti, amit sem megakadályozni, sem irányítani nem képesek, történetük ettől olyan megrendítő és felejthetetlen.



Értékelés:



Kicsit tartottam a felváltva mesélős koncepciótól, de cseppet sem volt zavaró. Az időben való ugrálást is hamar meg lehetett szokni, és csak ámultam és bámultam, hogy mennyi probléma adódhat egy-egy időutazás során. Már-már riasztónak hat, mennyire kiszolgáltatottá tette Henryt a betegsége. A férfi csak 28 éves korában találkozik először az akkor 6 éves Clare-rel, akinek viszont onnantól az egész életét meghatározza a várakozás. Ezért is viseli a regény Az időutazó felesége címet, mert a történet a nő megpróbáltatásait is bemutatja a férfié mellett.



Henry: Nagyon magányos Clare nélkül, de vele megtalálja az otthonát.

Clare: A várakozásokkal teli évek ellenére megbékél a sorsával.



Az időutazásnak nem sok előnyét élvezheti Henry, a kellemetlen újbóli találkozások, a kiszolgáltatottság, a félelem jellemzi ezeket az utakat. Csupán egyetlen fény van az irányíthatatlanná vált életében, Clare, akihez mágnesként vonzza az idő, újra és újra felbukkan az életében, különböző időpontokban.

A nő helyében én biztosan megbolondultam volna. Az a rengeteg várakozással teli év, a bizonytalanság felemészthette volna a kapcsolatukat, de Clare kézben tartotta a dolgokat, és bízott az ösztöneiben. Amikor a sors egymás mellé rendelte őket, mindketten megtalálták a boldogságot. De mennyi időt szán nekik a sors?



Gomez: Reménytelenül szerelmes Clare-be, de jó barátja Henrynek.

Alba: A közös gyermek kacifántos úton fogant, különleges életet szánt neki a sors.



Számomra nem volt szimpatikus Gomez, aki, ha tehette volna minden adandó alkalommal rávetette volna magát Clare-re. Henryt viszont kedveli és segíti.

Clare és Henry gyermekéről szerettem volna többet is megtudni, az a néhány jelenet keveset mutatott meg a kislány értékeiből.



Pozitívum: Nagyon egyedinek és a szívemhez közel állónak éreztem a stílusát.

Negatívum: Visszagondolva, még sok apró részlet rejtve maradt az olvasó előtt.



Audrey Niffenegger regényéből 2009-ben film készült, én akkoriban meg is néztem, annak ellenére, hogy nem olvastam a könyvet. Nem érintett meg túlzottan, de most, hogy elolvastam, lehet egy újrázás megérett. Igaz, a szereplőkkel nem vagyok kibékülve, nekem Eric Bana és Rachel McAdams nem Henry és Clare. 





Kedvcsináló idézet:



Amikor az ember együtt él egy asszonnyal, mindennap tanul valamit. Eddig azt tanultam meg, hogy a hosszú haj egy szempillantás alatt eltömi a zuhany lefolyóját; hogy nem ajánlatos az újságból kivágni semmit, amíg a lapot nem olvasta a feleséged, még ha az illető újság egyhetes is; hogy kétszemélyes háztartásunkban én vagyok az egyetlen, aki háromszor egymás után hajlandó vagyok ugyanazt vacsorázni duzzogás nélkül; és hogy a fejhallgató arra való, hogy a házastársat megóvja házastársa zenei túlzásaitól.”


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése