2017. november 30., csütörtök

RÁADÁS – Az emlékek őre

A gyermekkönyvtárban akadtam rá Lois Lowry művére. Olvasás után arra jutottam, ez nem kimondottan gyerekeknek íródott, sőt, talán még a fiatalok sem érezhetik át igazán a történet mondanivalóját. Súlyos társadalmi kérdéseket feszeget egy zárt közösségen belül. A szeretet, a szerelem, a fogyatékosság, az elmúlás mind-mind olyan fogalmak, amelyeket nem igazán értenek, éreznek át a közösségben. Először a filmet láttam, már az sem volt egy lányregény, de olvasva még inkább értékelni tudtam a jelenlegi társadalmunk erényeit.

Kedvenc idézet:




„– Apa, Anya, szeretnék kérdezni valamit.
Halljuk, Jonas – nézett rá az apja.
Jonas elpirult zavarában, de azért kipréselte magából a kérdést, amit a hátsó szárnyból hazafelé egész úton gyakorolt.
Ti szerettek engem?
Szavait pár másodpercnyi kínos csend követte. Aztán Apa elnevette magát.
Ejnye, Jonas. Ha valakinek, neked tudnod kellene, milyen fontos a helyes szóválasztás.
Miért mondod ezt? – értetlenkedett Jonas. Mindenre számított, csak arra nem, hogy nevetve megdorgálják.
Azért, Jonas – magyarázta Anya – , mert egy nagyon általános jelentésű szót használtál. Ez az ige olyan üres és semmitmondó, hogy már szinte teljesen feledésbe merült.
Jonas döbbenten bámult az anyjára. Üres? Soha semmit nem érzett még olyan tartalmasnak,mint a szeretet emlékét.
A közösség élete csak akkor folyhat zökkenőmentesen, ha az emberek pontosan fogalmaznak – folytatta Anya. – Ha azt kérdezed, örömet lelünk-e benned, arra tudunk válaszolni: igen.
Vagy kérdezd azt, hogy büszkék vagyunk-e a teljesítményedre – ajánlotta Apa. – Lelkes igennel fogunk felelni.
Most már érted, miért helytelen az, ha a „szeretni” igét használod? – kérdezte Anya.
Jonas bólintott.
Igen, köszönöm, értem – motyogta. Ekkor hazudott először a családjának.”

***

A már említett film 2014-ben készült. Olyan sztárok szerepeltek benne, mint Jeff Bridges, Katie Holmes, vagy Meryl Streep. A főszereplő, Brenton Thwaites szerintem már túl idős volt, a kései tinédzser korban mást jelent az Emlékek őre.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése