2017. augusztus 2., szerda

Amanda Prowse: Mit vétettem?

Baljós cím, és magányosságra utaló borító. Az ember azt gondolná, ebből csakis egy borongós, letargiát sugárzó könyv kerekedhet. A téma, a családon belüli erőszak miatt tényleg szomorú a sztori, de ettől függetlenül egy szerethető történetet kaptam, amely olyan mint az élet, a pofonok mellett öröm is akad, és sok-sok küzdelem. Nem bántam meg, hogy elolvastam Amanda Prowse regényét, amely véleményem szerint filmvászonra kívánkozik. Nem hollywoodi kasszasiker lenne belőle, hanem egy filmfesztiváli díjnyertes.


Tartalom:

Kathryn Brooker anya és feleség. Két szép kamasz gyermeke, vonzó, iskolaigazgató férje oldalán olyan életet élhet, amilyet mindenki irigyel: az angol kisváros elit iskolájának tanári kara, a barátaik, a jómódú szülők sokasága. Egy nap azonban olyasmi történik a mindig rendes ház falai között, amely áthúzza, összekaszabolja a tökéletes élet, a mintacsalád eddig ismert képét. Mert a zárt ajtók mögött szenvedés volt, kín és megsemmisülés.

Értékelés:

A megsemmisüléssel kezdődik a történet, így nagyon nehéz spoilermentesen tálalni az értékelést. Ugrálunk az időben, az írónő szép apránként vezeti a kezünket, és mutatja meg, ki miért tett bizonyos dolgokat. Elsősorban a családanya szemszögéből látjuk az élethelyzeteket, de a mellékszereplők karakterei is jól kidolgozottak. Mint említettem, a családon belüli erőszak a regény alaptémája. Kívülállóként egy mintacsalád életébe nyerhetünk bepillantást, de a felszín alatt súlyos titkok rejtőznek, amelyek mindig utat törnek a nyilvánosság felé.

Kate: Néha ordítottam volna vele, hogy szedd már össze magad!
Mark: Nem értettem a tetteinek okát, de rájöttem, ő a velejéig gonosz.

Sok-sok éven át, szép lassan vette át az uralmat Kate elméje felett a férje. Az asszony valaha egy életvidám, fülig szerelmes lány volt, aki vakon hitt a férfinek. A jellemfejlődése ingadozó, mivel nem lineárisan halad a történet. Ettől függetlenül érthető minden rezdülése, csak sok esetben késlekedik a tettekkel.
Nehéz elképzelni, hogy léteznek emberek, akik puszta szórakozásból tartják sakkban szeretteiket. Persze tudom, hogy vannak ilyen elmebetegek, de szerencsére eddig még nem találkoztunk. Markról valójában nem tudjuk meg miért élvezi, ha megalázhatja a feleségét. De ez nem is fontos, lényeg, hogy a hátam közepére se kívánnám.

Natasha: A legszórakoztatóbb karakter, átlát a szitán, amely a mintacsaládot övezi.
Tanya: Fontos mellékszereplő, Kate gyengébb mása.

Kate legjobb barátnője, a bohókás Natasha, aki szinte egyedüliként áll az asszony mellett. Kezdettől fogva érzi, hogy valami nem stimmel a családban.
Az egyik legfontosabb mellékszereplő Kate pártfogoltja, Tanya, akit felkarol, kiemel a mocsokból. Érezhető, hogy kicsit magát látja benne.

Pozitívum: Örülök, hogy a negatív téma ellenére élménynek éreztem az olvasást.
Negatívum: A családon belüli erőszak már önmagában negatívum.

A könyv borítóját már a bevezetőben emlegettem. Kicsit szomorkás hangulatot áraszt a magányos nőalakkal a repedezett partszakaszon. A modell természetesen Kate-et alakítja, a tengerpart pedig szimbolikus, többször is felbukkan a történetben. Igaz, nem mindig ugyanaz a tenger, de fontos szerepe van többek életében.

Kedvcsináló idézet:


Szeretném, ha megpróbálná az eszébe vésni, hogy a remény sokféle formát ölthet. Megtestesítheti egy gondolat, egy hely vagy akár egy személy is.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése