2017. július 12., szerda

Takami Kósun: Battle Royale

Felültem a hullámvasútra, amelyről kiderült, hogy szellemvasút, és nem tudni, hol ér véget. Nagyjából ilyen érzésem volt a könyv olvasásakor. A regény rettentő hosszúnak tűnt, ráadásul brutális, gyomorforgató, embertelen jelenetekkel teletűzdelt. Mégis elolvastam, mert az érdeklődésemet valahogy időről időre újra felkeltette. Voltak súlyos mélypontok, jelenetek, amelyeket szinte csak átugrottam, de vágytam a végső feloldozásra, ezért kitartottam. Hogy megérte- e? Azt nem árulom el, mert erősen spoileres lenne.




Tartalom:



Valahol, valamikor egy diktatórikus távol-keleti országban, az állami vezetők kegyetlen kísérletet eszelnek ki: negyvenkét középiskolást egy lakatlan szigeten arra kényszerítenek, hogy életre-halálra megvívjanak egymással. Géppisztolytól kezdve a sarlón át a konyhai étkészletből származó villáig, bármilyen fegyver a rendelkezésükre áll… A Programnak csak egyetlen túlélője lehet: a győztes. Takami Kósun regénye – melyet gyakran neveznek a 21. századi Legyek urának – botrányos karriert futott be. Bár megjelenését a japán kormány is ellenezte, a regény 1999 óta több kontinensen vezeti a sikerlistákat, számos feldolgozást ért meg.



Értékelés:



Tudom, hogy még jóval az Éhezők viadala előtt született a regény, de nehéz elvonatkoztatni, hiszen az ún. amerikai változatról szóltak az elmúlt évek. Aki olvasta Suzanne Collins könyvét, annak azt tudom mondani, Takami Kósun története olyan, mintha magasabb fokozatra kapcsoltuk volna a sütőt. Végig azt éreztem, hogy kihalt minden emberség a földön, egy elállatiasodott világban pedig nem érdemes élni. Szerintem erős lelki állapot kell ehhez a regényhez, de a pozitív szemlélet megtartása nem garantált.





Súja: Egy romantikus történetben ő lenne a mindenki által kívánt fiú.

Noriko: Egy romantikus történetben ő lenne a visszahúzódó főhősnő.

Kavada: Egy krimiben ő lenne a mindenkit megmentő titkos ügynök.



Szerintem mindenki emlékszik az iskolában arra a fiúra, aki a legjobb sportoló, minden lány titkon bele van zúgva, ráadásul még kedves és előzékeny is. Nos, ilyen a történetben Súja, aki a kegyetlen játék során jön rá arra, hogy irányító szerepe volt az osztályban, mindenkinek számított a véleménye.

Noriko egy szerethető lány, csendes, szerény, még csinosnak is mondható, de nem hivalkodó. Sújával egymásra találnak a gyilkos szigeten, támogatják a másikat, és életben tartják a reményt. Gyorsan kialakul közöttük az összhang, és harmadik társukkal, Kavadával kiegészülve akár még nyerhetnének is.

Ám a játékszabály szerint csak egy győztes maradhat a végén, ezt pedig a legújabb osztálytárs, Kavada tudja a legjobban. Neki már múltja van ebben a játékban, és a statisztika alapján nagy esélye van a végső győzelemre. Kérdés, hogy a barátság felülírja-e az életben maradás ösztönét?



Mimura: Egy kémtörténetben ő lenne a kütyüket bemutató tudós.

Kirijama: Egy horrorfilmben ő lenne a mindig feltámadó gonosz.



Nagyon szurkoltam Mimurának, aki hasonló kvalitásokkal rendelkezik, mint Súja, ráadásul fejben is rendben van, egy élő számítógép.

Kirijama viszont a gépesített gonosz mintaképe. Semmiféle érzelem nem lakozik benne, ezt a szerző többször is érzékelteti.




Pozitívum: Szerintem a könyvnek köszönhetjük az Éhezők viadalát.

Negatívum: Nagyon hosszú, és minden pozitív energiát kiszívott belőlem.



Az új kiadású könyvet olvastam, a Művelt Nép Kiadó új borítót is készített. Szerintem nem tükrözi hűen a történet lényegét, bár kérdés, hogy ezt a sok borzalmat hogyan lehetne a könyv fedlapján tálalni? Grafikai megoldást választottak, négy iskolás hátizsákokkal tart valahová.



Kedvcsináló idézet:



„– Te tisztára individualistának tűntél, már akkor, amikor az osztályunkba jöttél.

Ne használj ilyen bonyolult szavakat. Születésem óta ilyen barátságtalan fejem van.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése